اخذ کداقتصادی در تهران
بلاگ

اخذ کد اقتصادی در تهران

شهر تهران که از آن به عنوان کانون اقتصادی کشور یاد می‌شود، به عنوان پایتخت کشور، بسیاری از مناطق صنعتی کشور را در خود جای داده است. جمعیت زیاد این استان علاوه بر توسعه کسب و کارها سبب به وجود آمدن بازار فروش بسیار قوی در این شهرستان گردیده است. فعالیت‌های بین المللی شهر تهران به عنوان پایتخت ایران، با سایر کشورهای جهان همواره موجب رشد کسب و کارها در این استان گردیده است. به طوری که همه ساله کسب و کارهای جدید و شرکت‌های مختلف تجاری به مجموعه رویدادهای اقتصادی شهر تهران افزوده می‌شوند. مدیریت این اقتصاد عظیم و ارگان‌ها و شرکت‌های تجاری و خدماتی مختلف همواره نیازمند استفاده از ابزارهای خاصی در این زمینه خواهد بود.
از آنجایی که در شهر تهران کسب و کارهای جدید همواره در حال شکل گیری هستند و شرکت‌های مختلفی در طول سال به ثبت می‌رسند، برای مدیریت این مشاغل و پیگیری وضعیت آن‌ها شماره‌ای تحت عنوان کد اقتصادی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی بیشتر کد اقتصادی، لزوم دریافت آن برای شرکت‌ها و مراحل دریافت آن خواهیم پرداخت.

کد اقتصادی چیست؟

همان طور که افراد برای زندگی در کشور و انجام امور اداری، آموزشی و یا درمانی خود نیازمند دریافت یک کد ملی از سوی سازمان ثبت احوال هستند، مشاغل و کسب و کارها نیز برای پیشبرد امور خود در حوزه کشور و یا بین الملل موظف به دریافت کد اقتصادی خواهند بود. کد اقتصادی یک عدد 12 رقمی منحصر به فرد است که شرکت‌ها آن را از طریق سازمان نظام مالیاتی و وزارت اقتصادی و دارایی دریافت می‌کنند.

اخذ کد اقتصادی در تهران چه اهمیتی دارد؟

کد اقتصادی در واقع شناسه‌ای است که سازمان امور مالیاتی شرکت‌ها و یا اشخاص حقیقی صاحب کسب و کار را با آن می‌شناسد. کلیه فعالیت‌های شرکت اعم از خدمات، خرید و فروش و یا صادرات و واردات از طریق کد اقتصادی قابل پیگیری هستند.
اخذ این کد اقتصادی مزایای زیادی برای صاحبان کسب و کار نیز در پی خواهد داشت. با استفاده از کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به دریافت گواهی ارزش افزوده اقدام نمایند. اخذ کد اقتصادی همچنین سبب می‌شود که شخص مجوز لازم برای شرکت در مناقصات و مزایدات تجاری را نیز از طریق آن به دست آورد. انعقاد انواع قردادهای تجاری با سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و همچنین ارائه اظهارنامه ارزش افزوده همگی بر مبنای اخذ کد اقتصادی هستند. اخذ کد اقتصادی سبب می‌شود که سود و زیان حاصل از معاملات تجاری از طریق آن به صورت دقیق قابل پیگیری باشد. این امر موجب می‌شود تا با دقت و عدالت بیشتری برای دریافت مالیات‌ها اقدام شود. در شهر تهران نیز تقریبا تمامی شرکت‌ها برای انجام راحت‌تر و سریع‌تر امور خود، پس از ثبت شرکت، اقدام به دریافت کد اقتصادی مینمایند. با توجه به موارد عنوان شده، اخذ کد اقتصادی برای صاحبان کسب و کار ضروری و لازم خواهد بود.

مراحل دریافت کد اقتصادی در تهران

پس از درک اهمیت دریافت کد اقتصادی از سوی سازمان‌های مربوطه نیاز است تا افراد در مورد مراحل دریافت کد اقتصادی در تهران اطلاعاتی به دست آورند. این مراحل به ترتیب اولویت در زیر آورده شده‌اند:

مرحله اول: در اولین گام برای دریافت کد اقتصادی شخص می‌بایست نسبت به تهیه مدارک لازم اقدام نماید. مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی شامل:
• کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکاء و سهامدارن شرکت
• نسخه کامل از دفترچه تقاضای اخذ کد اقتصادی
• کپی برابر اصل اجاره نامه که حتما میبایست دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد
• گواهی امضا کسانی که در شرکت حق مجاز امضا دارند
• کپی برابر اصل تمامی مدارک ثبتی شرکت ( این مدارک شامل: اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت، صورت جلسه هیات مدیره شرکت، روزنامه رسمی ثبت شرکت و روزنامه رسمی ثبت تغییرات خواهد بود.)
این مدارک می‌بایست در دو نسخه تهیه شوند. یک نسخه از این مدارک میبایست در اختیار اداره مالیات و نسخه دیگر باید به مستغلات اداره مالیات تحویل داده شوند.

مرحله دوم: در این مرحله شخص مدیرعامل یا سهام دار شرکت موظف است به صورت حضوری به اداره مالیات در تهران مراجعه نماید و حضور وکیل شرکت در این مرحله مورد قبول نخواهد بود. در این مرحله مدارک تهیه شده در اختیار اداره مالیات قرار خواهد گرفت و پس از بررسی‌های لازم توسط کارشناسان مربوطه و تایید مدارک، معرفی نامه‌ای برای ارجاع ادامه کار به اداره مستغلات در اختیار شخص قرار خواهد گرفت. تشکیل پرونده در اداره مالیات از این جهت صورت میگیرد که اداره مالیات بتواند از ملک شرکت مالیات بر اجاره دریافت کند.

مرحله سوم: در مرحله سوم و پس از تشکیل پرونده در اداره مالیات بازرسی از این اداره به محل شرکت مراجعه می‌کند. این بازدید که معمولا به صورت سرزده از شرکت به عمل می‌آید، به منظور تایید درستی و راستی آزمایی مدارک تحویل داده شده صورت می‌پذیرد. پس از تایید بازرس نسبت به توضیح گزارش مکتوب مبنی بر صحت اطلاعات درج شده در پرونده اقدام مینماید.

مرحله چهارم: در این مرحله اداره مستغلات موظف است که در صورت صحت وجود شرکت، نامه‌ای را مبنی بر عدم وجود مشکل در دریافت کد اقتصادی به اداره مالیات بفرستد. در مرحله پنجم یعنی آخرین مرحله از کار اداراه مالیات کد اقتصادی 12 رقمی را برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌کند و بدین ترتیب شخص می‌تواند از مزایایی که کد اقتصادی در اختیار قرار میدهد بهره‌مند شود.

اخذ کد اقتصادی برای چه مشاغلی در تهران ضروری است؟

یکی از نکاتی که همواره مورد توجه اشخاص، شرکت‌ها و کسب و کارها در تهران برای اخذ کد اقتصادی قرار میگیرد این است که کدام نوع از کسب و کارها ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند. برای روشن شدن این موضوع ارگان‌هایی که ملزم به دریافت این کد هستند و نهادهایی که نیازی به اخذ این کد ندارند در دو گروه دسته بندی شده‌اند:

کسانی که برای فعالیتهای خود نیازمند اخذ کد اقتصادی هستند:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه امور تجاری و بازرگانی فعالیت میکنند میبایست نسبت به دریافت این کد اقدام نمایند. این اشخاص همچنین قبل از آن موظف به ثبت شرکت و در صورت لزوم اخذ کارت بازرگانی نیز خواهند بود. تمامی شرکتهایی که به ثبت میرسند باید کد اقتصادی داشته باشند. در حقیقت افرادی که در زمینه تولید و توزیع کالاها و همچنین ارائه خدمات به افراد فعالیت میکنند بایستی کد اقتصادی را از اداره مالیات دریافت نمایند.

کسانی که نیاز به اخذ کد اقتصادی ندارند:

در پاسخ به این سوال طبق قوانین تمامی نهادهای فرهنگی برای فعالیت خود نیازی به اخذ کد اقتصادی نخواهند داشت. به عنوان مثال حسینیه‌ها، مساجد و هیئت‌ها نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند. همچنین برخی از اشخاص حقیقی که کار آنها فرهنگی و یا مرتبط با آن است نیازی به دریافت کد اقتصادی نخواهند داشت. همچنین پیمانکارانی که ارزش پیمانی آنها در سال از حد مشخصی کمتر باشد، اجباری برای دریافت کد اقتصادی ندارند.

اخذ کد اقتصادی برای کسب و کارهای تهران گامی مهم در راستای پایان دادن به مشکلات مالیاتی است که ممکن است برای شرکت ایجاد شود. همه شرکت‌ها و ارگان‌‌های اقتصادی هر ساله در موعد مقرر میبایست نسبت به پر کردن اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند. اخذ کد اقتصادی این امکان را به صاحبان کسب و کار میدهد تا با نظم بیشتر نسبت به پرداخت مالیات و پر کردن اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند و بتوانند با پرداختهای منظم مشمول تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی شوند. همان طور که عنوان شد اشخاص حقیقی و حقوقی در شهر تهران با دارا بودن این کد می‌توانند مناسبات و رویدادهای تجاری خود را گسترده‌تر کنند و در داخل و خارج از کشور اقدام به تجارت وسیع‌تر نمایند.
همان طور که عنوان شد اخذ این کد نیازمند طی کردن مراحل حقوقی مختلف است. برای این که در روند اخذ کد اقتصادی خللی ایجاد نشود، صاحبان کسب و کار می‌توانند از خدمات و مشاوره‌های موسسات ثبتی بهره‌مند شود. موسسه صداقت برای کمک به متقاضیان جلسات مشاوره‌ای رایگان را در نظر گرفته است.

منبع صداقت ثبت هرگونه کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد.
این مقاله چطور بود؟
[: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *