ثبت شرکت با کمترین هزینه
بلاگ

ثبت شرکت با کمترین هزینه

پیش از آن که بخواهیم در مورد “ثبت شرکت ارزان” برایتان بگوییم، بهتر است کمی در خصوص عملکرد این روزهای شرکت ها برایتان بگوییم و در نهایت شما را با مزایای ثبت شرکت و همچنین چگونگی ثبت شرکت ارزان آشنا کنیم.
شرکت، اجتماعی است که از حداقل ۲ شخص تشکیل شده و مجموعه ای را با هم به منظور انجام فعالیت های اقتصادی ایجاد می کنند که از این فعالیت ها سود ببرند و بتوانند سرمایه اولیه خود را چند برابر کنند. اگر در این زمینه کمی تحقیق کرده باشید، احتمالا می دانید که امروزه کسب و کارهای زیادی به انجام فعالیت های اقتصادی می پردازند بدون اینکه شرکتی را به صورت رسمی به ثبت برسانند.
این کسب و کارها در واقع همان کارکرد شرکت ها را پیاده کرده و در مواردی حتی از قوانین شرکت ها پیروی می کنند ولی با شرکت های رسمی یک تفاوت بخصوص دارند و آن اینکه فعالیت این کسب و کارها رسمی و قانونی نمی باشد.

معنای رسمی نبودن یک فعالیت اقتصادی چیست؟

مهم ترین مساله ای که در شراکت بین افراد به وجود می آید و برای همه شرکا مهم و ضروری است، مساله تقسیم سود حاصله بین آنها است. این در حالی است که در کسب و کارهای غیر رسمی معمولا تقسیم سود به درستی انجام نمی گیرد اما در رسمی کردن فعالیت اقتصادی از طریق ثبت شرکت این شرکا می توانند سود حاصله از فعالیت ها را به سادگی بین خود تقسیم کنند به این صورت که همه اینگونه مسائل در اوراق اداری شرکت و همچنین در اساسنامه شرکت و شرکت نامه، ذکر می شود و اگر فردی ادعایی در رابطه با سود حاصله داشته باشد، می تواند با سند و مدرک از حق خود دفاع کند.
از دیگر مزیت های ثبت شرکت ها می توان به این مورد اشاره کرد که افراد با رسمی کردن فعالیت اقتصادی خود از طریق ثبت شرکت می توانند به این فعالیت جلوه حقوقی، قانونی و رسمی ببخشند. برای مثال فرض کنید که موقعیتی مخصوصی برایتان به وجود آمده که می توانید از طریق این موقعیت با مجموعه های دولتی یا خصوصی وارد مذاکره شده و قراردادی را منعقد کنید.
اگر در این زمینه کمی اطلاعات داشته باشید احتمالا می دانید، که امروزه شرکت ها با شرایط بسیار سختی و در موارد نادر با اشخاص حقیقی وارد مذاکره های تجاری می شوند. دلیل این امر هم آن است که نمی توانند به سادگی به اشخاص حقیقی اعتماد کرده و با اطمینان با آنها وارد مذاکرده شوند زیرا این ناراحتی برایشان پیش می آید که فقط همان شخص حقیقی است که مسئولیت کار را بر عهده می گیرد.

اگر مزایای ثبت شرکت را به خوبی درک کرده باشید، بهتر است به منظور رسمی کردن فعالیت اقتصادی خود نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید که این کار، کار بسیار سختی نخواهد بود. در ادامه، ما به تشریح ثبت شرکت به صورت ارزان و در کمترین زمان ممکن پرداخته ایم. شما می توانید با مطالعه این مقاله درک کنید که ثبت شرکت ارزان کار چندان دشواری هم نیست.

تعیین نوع شرکت برای ثبت شرکت ارزان

برای شروع ثبت شرکت ارزان خود، بهتر است نوع شرکت را تعیین کنید. در این صورت بهتر است نوع شرکتی که می خواهید ثبت کنید به فعالیت اقتصادی شما نزدیک باشد.

شرکت ها به دو دسته شرکت ها تجاری و شرکت های مدنی تقسیم بندی می شوند:

شرکت های تجاری آن دسته از شرکت هایی هستند که طبق قوانین تجارتی تشکیل می شوند و هدف از تاسیس و ثبت این شرکت ها دریافت سود و منفعت بیشتر و تقسیم آنها بین شرکاست. کلیه فعالیت های این گونه شرکت ها مربوط به امور تجاری و بازرگانی است. شرکت های تجاری براساس شرایط ثبت، تعداد اعضا و قوانین مربوطه، به ۷ دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

شرکت های سهامی (سهامی عام و سهامی خاص)
شرکت های با مسئولیت محدود
شرکت های تضامنی
شرکت های مختلط سهامی
شرکت های مختلط غیر سهامی
شرکت های نسبی
شرکت های تعاونی تولید و مصرف

که افراد بر اساس اهداف تجاری و فعالیت های بازرگانی کسب و کار خود می توانند به ثبت یکی از این نوع شرکت ها اقدام کنند.
شرکت های مدنی که آن دسته از شرکت هایی می باشند که از اجتماع چند نفر شریک به صورت اشاعه تشکیل می شوند. این نوع شرکت ها سهم الشرکه نقدی و غیر نقدی تمام افراد حقوقی و حقیقی شرکای شرکت محسوب می شوند، با یکدیگر جمع شده و تنها تفاوتی این شرکت ها با شرکت های تجاری دارند در این مورد است که مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال پیدا نمی کند. در این صورت هر شخص به صورت جداگانه مسئول و مالک سرمایه خود است و امور شرکت به صورت مشارکتی اداره می شود.
از انواع شرکت های مدنی می توان به شرکت های با مسئولیت محدود و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.
پس از اینکه نوع شرکتتان مشخص شد، باید برای تهیه مدارک مورد نیاز ثبت شرکت ارزان اقدام کرده و تمام مدارک را آماده کنید. در این صورت شما این آمادگی را دارید که به ثبت شرکت خود بپردازید. برای ثبت شرکت ارزان و سریع مراحل زیر را دنبال کنید:
در ابتدا، درخواست خود را به سامانه ثبت شرکت ها به نشانی ssaa.ir ارسال کنید. ثبت شرکت تا این مرحله، هیچ هزینه ای ندارد. یعنی لازم نیست که برای ثبت شرکت خود در سامانه هزینه ای پردازید. در سامانه، چارتی با نام قسمت پذیرش مشخص شده است که باید اطلاعات خواسته شده در این قسمت را به صورت صحیح تکمیل کنید.
مرحله بعد در سامانه ثبت شرکت ها، با عنوان اطلاعات شخص حقوقی مشخص شده است. در این مرحله شما باید در قسمت مشخص شده نام های انتخابی شرکت خود را وارد کنید. در این صورت، شما می توانید ۵ نام انتخابی پیشنهاد دهید. در صورتی که این نام ها مغایر با قوانین تعیین نام شرکت نباشد، یکی از این نام ها توسط کارشناس مربوطه برای شرکت شما انتخاب می شود.

نام شرکت باید دارای خصوصیات زیر باشد:

نام شرکت باید دارای ریشه فارسی باشد. به عبارتی نام شرکت به هیچ عنوان نباید لاتین باشد.
نام شرکت نباید با شئونات اسلامی مغایرت داشته باشد.
نام هایی که دارای اسم های خاص باشند، می توانند برای شرکت انتخاب شوند.
همچنین، نام های انتخابی نباید تکراری باشند. به عبارتی، این نام ها نباید در گذشته توسط شرکت دیگری به ثبت رسیده باشند.
سپس کارشناس حقوقی مربوطه اطلاعات وارد شده توسط شما را بررسی می کند. در صورتی که اطلاعات نیاز به رفع نقص داشته باشد، در سامانه ثبت شرکت ها ابلاغی تحت عنوان رفع نقص برای شما صادر می شود. در این صورت شما باید نقص موجود در اطلاعات را برطرف کرده و مجددا ارسال کنید. سپس در صورتی که مجددا نقضی در اطلاعات مشاهده نشد، کارشناس مربوطه اطلاعات را تایید می کند.
در این مرحله از ثبت شرکت ارزان، شما باید تاییده پذیرش ثبت اینترنتی شرکت خود را دریافت کنید. در این صورت باید نسخه های اصلی صورت جلسه های مربوط به شرکت را همراه با ضمیمه های آن، از طریق اداره پست به آدرس مربوطه ارسال کنید. این آدرس در همان قسمت تاییدیه پذیرش ذکر می شود.
زمانی که مدارک ارسالی شما توسط اداره ثبت شرکت ها دریافت شود، در صورتی که مدارک دارای نقض باشد، اداره ثبت شرکت ها ابلاغی را به شما ارسال می کند تا در اسرع وقت نسبت به رفع نقض مدارک خود اقدام کنید. اما در صورتی که مدارک ارسالی شما دارای هیچ گونه ایراد و نقضی نباشد، مدارک تایید شده و مدارک مربوطه به روزنامه رسمی کشور جهت صدور آگهی ثبت شرکت، ارسال می شود. در صورتی که به هر دلیلی، صورت جلسه های شما مبنی بر ثبت شرکت رد شود، دلایل رد این صورت جلسه ها طی نامه ای به شما ابلاغ می شود. در این صورت شما باید برای نوشتن صورت جلسه جدید شرکت خود اقدام کنید تا بتوانید ثبت شرکت ارزان را در کمترین زمان انجام دهید.
در مرحله بعد ثبت شرکت ارزان، در صورتی که مسئول اداره با پذیرش موافق باشد، دستور پذیرش ثبت شرکت شما در دفتر ثبت شرکت ها صادر می شود. به این صورت که ترتیب مشخصات محتویات در دفاتر مربوطه به ثبت رسیده و سپس مسئول ثبت شرکت، مدارک شناسایی شما را درخواست می کند. سپس این مدارک را با مشخصات ذکر شده در اوراق شناسایی و محتویات پرونده مطابقت می دهد.
سپس، مدارک اهراز هویت شما یا همان کارت شناسایی، با مشخصات مندرج در اساسنامه شرکت که قبلا تحویل داده شده بود، تطبیق داده می شود. در صورتی که موردی مشاهده نشد و هویت متقاضی ثبت شرکت احراز شد، از او امضا گرفته می شود. در این صورت، امضای شما در دفترخانه، ثبت با برابر سند می شود. از دیگر مسئولیت هایی که مسئول دفتر ثبت اسناد رسمی انجام می دهد، نوشتن شماره ثبت شرکت در اظهارنامه آن است.
سپس از اظهارنامه، شرکت نامه و اساسنامه شرکت دو نسخه کپی برابر با اصل، تهیه می شود. یک نسخه از آن به موسسین شرکت تحویل داده شده و نسخه بعدی نیز به همراه پیش نویس آگهی ثبت شرکت که به صورت پرونده ای می باشد، برای تحریر در اختیار مسئول مربوطه گذاشته می شود.
در صورتی آگهی ثبت شرکت شما در یکی از روزنامه های رسمی یا کثیرالانتشار کشور به چاپ برسد، شرکت شما می تواند فعالیت خود را به صورت رسمی و قانونی آغاز کند.
دقت به این نکته نیز ضروری است که طبق ماده ۶ نظامنامه قانون تجارت و همچنین ماده ۱۹۷ همین قانون، تمامی شرکت ها از تاریخ ثبت به مدت یک ماه فرصت دارند که خلاصه شرکت نامه و ضمایم آن را توسط اداره ثبت شرکت ها در روزنامه جمهوری اسلامی ایران و یا یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور به چاپ برسانند. تنها در این صورت، شرکت می تواند فعالیت خود را به صورت رسمی و قانونی آغاز کند.
در نهایت، موسسین شرکت بعد از تشکیل آن، باید حوزه مالیاتی خود را مشخص کنند. در این صورت باید پرونده مالیاتی مربوط به شرکت خود را تشکیل دهند. همچنین موسسین باید، پرونده مربوط به دارایی شرکت را نیز تشکیل داده و در کنار آن، برای تهیه دفاتر قانونی و پلمپ دفاتر واحد و همچنین کد اقتصادی شرکت، اقدام کنند.

هزینه ثبت شرکت ارزان

هزینه های ثبت شرکت ارزان بسته به موارد مختلف می تواند متفاوت باشد. مثلا هزینه شرکت ارزان بسته به نوع شرکتی که می خواهد تاسیس شود، متفاوت است. برای نمونه هزینه ثبت شرکت های با مسئولیت محدود با شرکت های سهامی عام یا سهامی خاص تفاوت دارد. اما در کل، هزینه هایی که برای ثبت شرکت ارزان باید پرداخت شود بسیار محدود است و به هزینه های قانونی اعم از هزینه های تمبر، هزینه ثبت و هزینه تعیین نام و مانند این موارد محدود می شود.
علاوه بر این هزینه ها، بر اساس اینکه شرکت شما یک شرکت اقتصادی بزرگ باشد یا یک شرکت کوچک، هزینه های مربوطه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، هزینه انتشار آگهی یک شرکت بزرگ در روزنامه های رسمی یا کثیرالانتشار، با هزینه انتشار آگهی یک شرکت کوچک در همین روزنامه ها، بسیار تفاوت دارد و این هزینه برای شرکت های بزرگ گران تر است.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت ارزان

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت ها، در بعضی موارد، بسته به نوع شرکت و فعالیت آن، متفاوت است. اما به طور کلی، برای تمام شرکت ها ارائه این مدارک ضروری است:
ارائه دو نسخه از اظهارنامه شرکت که به صورت صحیح تکمیل شده باشد.
ارائه دو نسخه از اساسنامه شرکت به صورت صحیح تکمیل شده باشد.
ارائه دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین که به صورت صحیح تکمیل شده باشد.
ارائه دو نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره که به صورت صحیح تکمیل شده باشد.
ارائه فرم تعیین نام شرکت که به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی تکمیل شده باشد به همراه فیش واریزی مبلغ مربوط به تعیین نام.
ارائه اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی همراه با فیش واریزی در صورتی که در قوانین ثبت شرکت پرداخت سرمایه تعهدی ذکر شده باشد.
ارائه اصل مجوز فعالیت شرکت از مراجع ذیربط در صورتی که ثبت فعالیت شرکت نیاز به مجوز داشته باشد.
تصویر مدارک احراز هویت سهامدارن، مدیران و بازرسان شرکت که با اصل آن برابری کند.
ارائه اصل گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل شرکت و همچنین بازرسان
ارائه اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت گرفته می گیرد.
تمام این مدارک، باید به طور کامل ارائه شده و در صورتی که نقض و یا ایرادی در مدارک مشاهده شود، مراحل ثبت شرکت با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع صداقت ثبت || مشاوره اختصاصی ثبتی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین
این مقاله چطور بود؟
[: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *